Talk with Dr. Michele Kane!
(Tradução a seguir)
Among so many important points in our
conversation, Dr. Kane highlights the importance of the “Mindfulness”
technique. It is a training technique to maintain mindfulness, which does not
try to empty your mind of thoughts; it is just a matter of paying attention to
the actions of the present, without becoming attached to the past or worrying
excessively about the future. Regarding mindfulness, she cites that her
favorite definition is by Dr. Amy Saltzman.
Dr. Kane also highlighted Paul Ekman,
elected one of the 100 most important psychologists of the 20th century by the
American Psychological Association (APA) and considered the greatest
psychologist who studied facial behavior.
It is important to understand emotions.
The cross-cultural studies carried out by Ekman and his collaborators evaluated
the recognition and judgment of emotions based on poses of facial expressions,
thus producing evidence of the universality of seven emotions considered basic:
anger, fear, sadness, disgust, contempt, surprise and joy.
Certainly, by understanding emotions,
it becomes easier to regulate and integrate these emotions positively in our
interpersonal relationships.
Kane says that children with high
skills often have a wider range of feelings, so another important way to
develop socioemotional is to develop self-awareness, to do that it is possible
to develop a vocabulary for feelings. The recognition of these feelings can
also help in the self-regulation of emotions.
Tradução:
Entre tantos pontos
importantes de nossa conversa, Dr. Kane destaca a importância da técnica “Mindfulness”. Trata-se de uma técnica de
treinamento para manter a atenção plena, que não procura esvaziar a sua
mente de pensamentos; trata-se apenas de prestar atenção nas ações do
presente, sem ficar apegado ao passado ou sem se preocupar em excesso com o
futuro. Em relação à atenção plena, ela cita que sua definição
favorita é por Dr. Amy Saltzman.
Dr. Kane também
destacou Paul Ekman, eleito um dos 100
psicólogos mais importantes do século XX pela American Psychological
Association (APA) e considerado o maior psicólogo estudioso do comportamento
facial.
É
importante entender as emoções. Os estudos transculturais realizados por Ekman
e seus colaboradores avaliaram o reconhecimento e julgamento de emoções a
partir de poses de expressões faciais, tendo se produzido desta forma a
evidência da universalidade de sete emoções consideradas básicas: raiva, medo,
tristeza, desgosto, desprezo, surpresa e alegria.
Certamente
que ao compreender as emoções, torna-se mais fácil a sua regulação e integrar
estas emoções de forma positiva em nossas relações interpessoais.
Kane afirma que as
crianças com altas habilidades, muitas vezes, têm uma gama mais ampla de
sentimentos, então, uma outra forma importante quanto ao desenvolvimento
socioemocional é desenvolver a autoconsciência, para fazer isso é possível
desenvolver um vocabulário para sentimentos. O reconhecimento destes
sentimentos pode ajudar também na autorregulação das emoções.
Talk with Dr.
Michele Kane about socio-emotional development of gifted students
Professor
Emerita in Special Education from Northeastern Illinois University, where she
coordinated the Master of Arts in Gifted Education program for over a decade.
She has been a passionate advocate for gifted learners and gifted education for
more than forty years.
Conversa com Dr.
Michele Kane sobre o desenvolvimento socioemocional de superdotados
Professora
Emérita em Educação Especial da Northeastern Illinois University, onde
coordenou o programa de Mestrado em Educação de Superdotados por mais de uma
década. Ela tem sido uma defensora apaixonada dos alunos superdotados e da
educação para superdotados por mais de quarenta anos.